• Annelies | Fitalies

Moet ik vitamine D gaan slikken nu er nog maar weinig zon is?

Nieuwste wetenschappelijke inzichten

Heb jij al gelezen en gehoord dat je vitamine D ‘moet’ gaan slikken om je te beschermen tegen Covid-19? Er zijn namelijk nieuwe studies die laten zien dat een hogere vitamine D3 bloedspiegel de kans op een positieve coronatest aanzienlijk verkleint. Vitamine D3 en K2 lijkt een veelbelovende beschermer tegen Covid-19. Juist daarom schrijf ik nu deze blog, want waarom wachten op een vaccin of het krijgen van het virus als je zelf ook al iets kunt doen om jezelf en je gezin te beschermen?

Vitamine D

Vitamine D (vorm D3) is een onmisbare vitamine die wij grotendeels zelf aanmaken. Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine en zorgt (vaak samen met vitamine K2) o.a. voor:

  • Verhogen calciumopname

  • Verbeteren cel differentiatie

  • Goede spierfunctie

  • Gezond immuunsysteem

  • Sterke botten

  • Goed gebit

Ruim 95 procent van onze behoefte aan vitamine 3 synthetiseren we uit zonlicht, de overige 5 procent uit voeding. Vitamine D zit van nature in vette vis, zoals haring, zalm en makreel. Vlees en eieren leveren ook vitamine D, maar minder dan vette vis. In Nederland wordt ook vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten (maar niet aan olie).



Tijdens de zomer hebben we meer vitamine D in ons bloed, omdat we dan voldoende zonlicht krijgen. Het gehalte van vitamine D in het bloed staat in direct verband met de sterkte van de botten. Vitamine D zorgt ervoor dat calcium uit de voeding via de dunne darm wordt opgenomen, en is daarmee een onmisbare vitamine. Vitamine D optimaliseert de beschikbaarheid van calcium en fosfor, zodat deze mineralen tot een verharding van de botstructuur zullen leiden.

De naam vitamine D is feitelijk niet juist. Het is eigenlijk een hormoon dat in onze huid kan worden aangemaakt. We hebben hier zonlicht (UV-straling) voor nodig om dit te kunnen maken. We noemen vitamine D ook wel de zonnevitamine. De zon in Nederland is helaas maar circa 5 maanden fel genoeg om de huid in haar stralingsbehoefte te voorzien. Een ontoereikende vitamine D huishouding is door de schaarste aan zonnestralen in onze koude Benelux vaker regel dan uitzondering. De periode met veel zon, hebben we nu helaas net achter de rug. De donkere maanden komen er weer aan en dan is D3 suppletie meer dan wenselijk. Anderen hebben het misschien wel het gehele jaar nodig. Het is zeker aan te raden deze vitamine na het 50ste jaar extra in te nemen. Ook senioren, arbeiders met veel nachtdiensten, of mensen met een donkere huidskleur is het aan te raden vitamine D3 te suppleren.

Vitamine K2

De vetoplosbare vitamine K draagt in het lichaam bij aan de normale bloedstolling en aan de opname van mineralen/calcium in de botten/botweefsel (samen met vitamine D). Er zijn twee varianten: K1 en K2. K1 vinden we met name in groene bladgroenten, zoals spinazie, sla en diverse koolsoorten. K1 is alleen niet zo goed opneembaar als K2.

K2 zit in eigeel, rundvlees, zuivelproducten en granen. De bacteriën in onze dikke darm maken zelfs ook kleine hoeveelheden K2 aan. Door de late aanmaak kunnen we echter maar een klein gedeelte van de broodnodige vitamine opnemen. Voor de overige inname zijn we volledig aangewezen op kleine hoeveelheden uit gefermenteerde voedingsbronnen als kwark en zuurkool. Ons westerse voedingspatroon kenmerkt zich echter door een beperkte inname van deze voedingsmiddelen, waardoor het vitamine K2 niveau bij veel mensen ontoereikend is.

Vitamine K is een in vet oplosbare vitamine en zorgt (vaak samen met vitamine D3) o.a. voor:

  • Verbeteren de opname van mineralen/calcium in de botten

  • Goed verloop van de bloedstolling

  • Verbeteren bloedvaten

  • Verbeteren longfunctie

  • Gaat botontkalking en aderverkalking tegen

  • Verbeteren insulinegevoeligheid

Gezondheidsclaims

Er zijn al heel veel meer wetenschappelijke onderzoeken naar vitamine D en/of Vitamine K. Echter de officiële goedgekeurde gezondheidsclaims zijn:

  • Vitamine D bevordert een goed calciumgehalte in het bloed, is goed voor de calciumhuishouding en verhoogt de calciumopname in de botten.

  • Vitamine D speelt een rol bij botaanmaak, is goed voor het skelet en voor het behoud van sterke botten.

  • Vitamine D is goed voor het celdelingsproces en speelt een rol in weefselgroei en ontwikkeling.

  • Vitamine D heeft een positieve invloed op het immuunsysteem.

  • Vitamine D is goed voor de spieren en sterke tanden

  • Vitamine K, bij de opname van mineralen/calcium in de botten

  • Vitamine K draagt bij aan een goed verloop van de bloedstolling

Volgende week vertel ik nog meer over vitamine D3 en K2. Ik zal tevens toelichten welke supplementen ik zelf (en mijn gezin) innemen.

Natuurlijk blijft het allerbelangrijkste een gezonde levensstijl, evenals een gevarieerde evenwichtige voeding. Voedingssupplementen zijn geen vervanging voor gezond en gevarieerd eten. Soms heb je alleen wel wat extra nodig en kun je preventief extra supplementen inzetten.

Met vitale groet,

Annelies Joosen

7 keer bekeken

FITALIES

 

 

 

Info@fitalies.nl

Wethouder Feskensstraat 15

4873 HG, Etten-Leur

06 1033 7482

KVK nummer: 74119516

BTW nummer: NL001677757B56

Prestatiecode 24513: lichaamsgerichte psychotherapie

AGB praktijk 90066099 AGB zorgverlener 90106869

CAT: CM1952-28-02-19 (level 3)

Klik HIER voor de Privacyverklaring Fitalies

Klik HIER voor de Algemene voorwaarden Fitalies

Klik HIER voor de Algemene voorwaarden GAT

Klik HIER voor informatie over de behandelovereenkomst 

© 2019 - Fitalies

cat_complementair_2020_internet.png
gat_schild_2020_internet.png
  • Facebook
  • Gray LinkedIn Icon